Facebook Annoncering i Kozmonaut
Facebook Annoncering i Kozmonaut
Find dine nye kunder med Facebook annoncering/Meta med målrettede kampagner gennem Meta Business Suite.
Facebook annoncering i Kozmonaut Marketing
Medievaner og Facebook annoncering
Facebook bruges dagligt af 53% af den danske befolkning mellem 16-89 år ifølge en undersøgelse af danskernes medievaner.
Derfor er Facebook annoncering ofte det rette værktøj til dine budskaber med målrettede kampagner mod dine uvalgte segmenter. Facebook kampagner er langt mere målrettede end de sædvanlig muligheder for boost, som ofte ikke giver de ønskede resultater.
De optimale kampagner starter med udgangspunkt i din marketingstrategi. Sørg for at tekster, billeder og andet indhold er i skarp tråd med kampagnens formål. Skaf kunder, bestillinger, leads eller besøgende til din webside. Også her har vi altid skarp fokus på budgetter og realiserede mål med kampagnen.
Kampagneopfølgning
Kampagnen følges altid op med en grundig evaluering af trafik og konverteringer. Erfaringer og indhentet viden bruges dermed til at optimere den næste kampagne. På den måde stiller vi sammen med kunden et skarp fokus. Gør mere af det der virker og mindre af det, der ikke virker.
De sociale medier som Facebook, instagram og LinkedIn fungerer som dine ekstra trafikkanaler. Her kommer du i kontakt med nye og eksisterende kunder. Derfor kan det give god mening at være aktiv på disse medier og løbende påvirke kunderne med nyheder, tilbud og relevant information. Men selvfølgelig kun, hvis dine kunder befinder sig på disse medier. Og hvis medierne er velegnede til netop dine budskaber.
Boost-knappen eller Meta Business Suite?
Facebook/Meta er hurtigt klar med en anbefaling om at booste dine opslag ved et enkelt klik på en boost-knap. Umiddelbart kan dette lyde meget sympatisk og serviceminded. Men så simpelt er markedsføring dog ikke blevet endnu. Faktisk udvider man bare rækkevidden for et opslag – og Facebook er hurtige til at hæve pengene. Det vil nærmest svare til at kaste flyers ud fra en vandflyver i stor højde. Opret i stedet kampagnerne via Meta Business Suite. Her får man adgang til den omfattende kampagnemotor med mange funktioner. Rigtigt mange Facebook-brugere er flittige til at fortælle nærmest alt om sig selv herinde. Køn, alder, familiestand, venner, interesser osv. opgives gerne. Og gør man det ikke – så danner Facebook hurtigt en profil af dig ud fra din adfærd. Altså hvad du søger på, klikker, liker og kommenterer. Denne viden bruges af Facebooks algoritmer til at ramme dig præcist med målrettede kampagner.
Facebook annoncering: Meta Business Suite - himlen eller helvedet...
Porten til Facebooks annonce-himmel går desværre for mange via Helvedets forgård. Overgangen fra Facebook til Meta har i lang tid været præget af mange problemer. Og logikken i opbygningen af motoren kan mange gange være svær at få øje på. Specielt for små og mindre virksomheder, som ikke har en hær af specialister til rådighed. At systemet så stadig er ramt af mangelfulde udvekslinger mellem rettigheder og profiler må vi nok leve med et godt stykke fremover. En god grund til dette er en farlig kombination af rigid, amerikansk lovgivning og en på mange måder håbløs, ufleksibel GDPR-lovgivning i EU.
Kommer man helskindet over Helvedets forgård, venter der til gengæld utallige muligheder bag kampagne-motorens porte.
Man skal dog acceptere at skulle arbejde i et hierarki med en overordnet Business account internt i Suite’en, der så kan have en underskov af funktioner under sig. Som alle skal forbindes via profiler og rettigheder. At afvikle annoncer kræver dermed en annoncekonto – med en tilknyttet betalingsprofil og indtil flere niveauer af brugere eller partnere. Ønsker man så at forbinde hjemmesiden via Events Manager, kommer der et ekstra lag på. Til gengæld får man adgang til en ren himmel af funktioner og data!
Samarbejde om Facebook annoncering
Fidusen er at bruge data fra egne kilder og tidligere kampagner og annoncer til løbende at optimere mod stadig bedre resultater. Sætter man sig ind i at fortolke resultater fra tidligere kampagner får man dermed et bedre udgangspunkt. Mere af det, der virker – og mindre af det, der ikke virker…
I samarbejde med dig aftaler vi alle detaljer, der danner rammerne for dine kampagner. Også i hvilke geografiske områder, vi skal ramme som i klippet forneden. Når først kunderne har fundet din side, gælder det om at få kunderne til at agere på sidernes indhold. Enten ved at kontakte dig via telefon eller at udfylde en kontaktformular, så du kan ringe kunden op.
Kampagnens resultater
Alle brugere med de rigtige rettigheder kan løbende følge med i kampagnens resultater og filtrere sig ned gennem en lang række parametre.
En kampagnes formål kan eks. være at trække trafik til hjemmesiden. Her kan man bedre selv guide brugerne til de rette informationer og indsamle deres interesse.
I dette oveblik får man hurtigt et overblik over tid, antal besøg til hjemmesiden, pris pr. besøg og samlet forbrug. Og kører kampagen kun på udvalgte dage, vil dette også tydeligt fremgå. Opretter man separat budget pr. annoncegruppe vil man kunne sammenligne resultaterne af forskellige annoncer direkte.
Endda indenfor samme kampagne.
Målgruppens aktivitet
Trafikken fra en kampagne kan så splittes op i forskellige demografiske parametre som eks. alder og køn.
Ofte har man forinden en god idé om, hvem man helst vil ramme med kampagnen. Og nogle gange kan man blive overrasket over, hvem der faktisk reagerer på kampagnen. Denne viden bruges så til nye kampagner, hvor man finjusterer på annoncens indhold og kampagnes opsætning.
Samme kampagne kan dermed rumme flere annoncegrupper med indtil flere forskellige annoncer. Dermed kan man bedre se, hvilke billeder, videoer, tekster mm der virker bedst – og i hvilken tone.
Mål og konverteringer
Kobler man endvidere mål og konverteringer på via Events Manager, kan man direkte aflæse kampagnens afkast. Og med en Meta pixel på hjemmesiden kan man direkte fastlægge kampagnens ROMI (return on marketing investment) fra Facebook alene.
Man kan opsætte forskellige mål som antal besøg på sider, udfyldte formularer, antal opsamlede samtykker til nyhedsbrev, antal bestillinger, antal ring-mig-op anmodninger mm. Facebook opsamler dermed de aktiviteter fra de brugere, der kommer fra Facebook over på hjemmesiden og klikker på en helt bestemt knap. Det kan være “Bestil”, “Send” eller en anden klar Call-to-action, som opsamler en bestemt handling fra brugerne.
Nu kan man endelig få beviser for, at Facebook annoncering kan være en investering og ikke en udgift. Og rammer man sømmet på hovedet, kan det vise sig, at være en rigtig god investering.
Kampagnestyring
Kampagnestyring hander om at dine kampagner skaber de bedste resultater ud fra de givne forudsætninger. Det giver dig viden om, hvad der virker – og lige så vigtigt – hvad der ikke virker. Derfor er det vigtigt, at din kampagnestyring er nøje planlagt, eksekveres på den rigtige måde og bliver fulgt nøje.
Planlægning
Kampagnen skal have et klart mål og formål – både for dig og for kunderne: Hvad går kampagnen ud på, og hvad skal kampagnen opnå? En grundig og konkret planlægning er afgørende for, om du rammer dine kunder med din Facebook annoncering.
Med det rigtige budskab og det rigtige produkt til den rette person på det rigtige tidspunkt og på den rigtige kanal! Grundig planlægning sørger for, at alle aftaler er på plads og alle ressourcer er til rådighed inden starten.
Anvender du flere værktøjer i din online marketing bliver din planlægning ekstra vigtig.
Eksekvering
En effektiv eksekvering handler om, at udnytte alle tilgængelige ressourcer optimalt i det rigtige mix og rækkefølge, så kunderne får det bedst mulige indtryk af dig og din virksomhed. Det grafiske udtryk skal spille optimalt sammen med tekst, stil og tone, og kunderne skal rammes, der hvor de befinder sig og med den helt rigtige timing. Når man får skabt den rigtige kampagne vil den ramme målrettet til de rigtige kunder på en så overbevisende måde, at kunderne bliver overbeviste om at handle med din virksomhed.
Opfølgning
For at kende kampagnes effekt er det vigtigt at følge op på, om målet med kampagnen er opnået – at kende sine gevinster ved sine aktiviteter.
Har kampagnen opnået det budgetterede salg eller indhentet de forventede kontakter, så er man i mål. Nu skal man følge op på, hvem af kunderne der gjorde hvad og på hvilke måder. Samtidig skal man kunne lære af, at en kampagne ikke opnår de opstillede mål. Kun på denne måde kan man begynde på den svære kunst at gøre mere af det der virker – og mindre af det der ikke virker. Når man han høstet eksakt viden ud af sin overståede kampagne, har man indhentet værdifuld viden til at kunne planlægge den næste kampagne mere effektivt.
Er du interesseret i at høre mere om, hvordan facebook annoncering kan løfte din forretning,
så giv mig et kald på 51 63 17 32