Vi har hørt det før – Amazon kommer til Danmark! Og det kommer til at gøre ondt på mange etablerede netbutikker og fysiske butikker, når det sker. Men hvor meget har vi at frygte? Er det for tidligt at finde “Lukket”-skiltet frem, og hvor kommer kampen til at stå?

I denne artikel fra Markedsføring fra december er dommen tydelig – når først Amazon er etableret med sin Prime-ordning, så vil de rydde en markant del af markedet, hvis det kommer til at gå som i andre sammenlignelige lande. I Tyskland handler forbrugerne gennemsnitligt ind 61 gange om året på Amazon, drevet af kundeklubben med alle de fordele, Prime har. Prime koster 8 euro om måneden, og for det får du et hav af gratis muligheder som fx film, streaming-tv og musik – ud over den lynhurtige dag-til-dag distribution fra Amazon’s egne distributionscentre. Læs artiklen

Hvis markederne skal sammenlignes, ser det ud til at gå hårdest ud over handlen med legetøj, tøj, sportsartikler og elektronik. Det dækker selvfølgelig også over en stor del af den samlede handel, men det levner også fortsat god plads til butikker med fødevarer og specielt niche-produkter.

Bestilling fra 2015

Men hvad kan de hos Amazon – og hvad klarer de knap så godt? Her kommer et lille eksempel fra min egen hverdag. Helt tilbage i oktober 2015 (ja, det er længe siden) bestilte jeg en bog på den tyske del af Amazon. Men det viste sig, at der ikke var styr på den angivede lagerstatus – faktisk fandtes bogen slet ikke, da jeg fik den bestilt..!  Meget frustrerende, når man nu endelig har fundet en bestemt vare. Derfor opgav jeg faktisk at finde bogen, og eftersøgningen blev indstillet. Pludselig, mere end 3 år senere dumper denne mail så op i indbakken med en angivet leveringstid mellem 9. januar og 25. februar i år. Den måtte jeg naturligvis have, og for få dage siden dukkede bogen op med posten.

Forestil jer et kæmpeapparat nødvendigt for at kunne registrere, gemme, opbevare, løbende tjekke, pludselig matche – og dermed genoplive en uforløst bestilling, der er mere end 3 år gammel…? Der må man tage hatten af for Amazon. Til gengæld har de stadig noget at lære med hensyn til at opgive en opdateret lagerstatus, man kan stole på – og en mere agil forsendelse. Vores chancer kan ligge i at fastholde og udbygge den personlige service og i at arbejde målrettet med online marketing til vores egne lokale kunder. Vi giver ikke op på forhånd, og de danske butikker har stadig en chance for at finde sin egen niche og dermed frede sig selv foreløbigt for den kommende kæmpe.

0 kommentarer